Skorzystaj z programu do ofertowania 

zupełnie za darmo

Planujesz otworzyć firmę remontowo-budowlaną? Zanim to zrobisz, sprawdź 3 rzeczy, które koniecznie musisz wiedzieć.

3 Rzeczy, Które Musisz Wiedzieć, Zanim Otworzysz Firmę Remontowo-Budowlaną
3 zasady przed otworzeniem firmy remontowo-budowlanej

1. Musisz wiedzieć, czym chcesz się zajmować

Odpowiedź “budowlanką” niestety nie przejdzie. Wybierz konkretną niszę, w której będziesz się specjalizować. Może to być kładzenie kafelek, a może to być stawianie całych domów jednorodzinnych od podstaw. Ważne, aby Twoja specjalizacja była:

  • pożądana wśród klientów — tj. występowało duże zapotrzebowanie,
  • opłacalna i rentowna — tj. zysk przewyższał koszty,
  • łatwo skalowalna — tj. łatwo będzie Ci rozwijać biznes w tym kierunku.

Weźmy pod lupę firmę, która zajmuje się remontowaniem łazienek.

To usługa, na którą jest duży popyt, gdyż łazienki i kuchnie to najczęściej remontowane pomieszczenia w domach. Przynosi także sporo zysku — fachowcy od układania kafelek i montażu armatury łazienkowej mają z reguły wysokie ceny, ponieważ próg wejścia również jest wysoki. Problemu nie stanowi też rozwój biznesu — wystarczy inwestycja w podstawowe narzędzia, samochody dostawcze i pracowników, aby móc wziąć na swoje barki więcej zleceń za większe pieniądze.

A teraz sprawdźmy firmę, która specjalizuje się w… wymianie żarówek. Tylko i wyłącznie.

Tutaj mamy do czynienia z usługą niskopopytową. Większość osób samodzielnie wymienia żarówki, gdy się przepalą, i nie potrzeba do tego specjalnej firmy. Opłacalność takiego przedsięwzięcia również jest zerowa — więcej pieniędzy zapłacisz za paliwo i dojazd do klienta, niż skasujesz za parę minut pracy. Będziesz musiał też konkurować ceną, wszak próg wejścia praktycznie nie istnieje. Oczywiście ciężko wymyślić sposób na rozwój takiego przedsiębiorstwa.

Ten nieco przekoloryzowany przykład powinien uświadomić Ci, że w parze z wysokimi zarobkami idzie konkretna specjalizacja z wysokim progiem wejścia 🛠️

Dlatego, zanim otworzysz firmę remontowo-budowlaną, odpowiedz sobie na 3 pytania:

  • Czy potrafię robić coś, za co klienci będą skłonni mi dużo zapłacić? (próg wejścia)
  • Czy moja usługa będzie przynosiła więcej zysku, niż kosztów? (rentowność)
  • Czy będę mógł oprzeć na niej swoje przedsiębiorstwo i stale je rozwijać? (skalowanie)

Rzecz jasna nikt nie każe Ci opierać się tylko na jednej specjalizacji. Możesz mieć ich kilka, a nawet sporo, jednak pamiętaj, że jeśli coś jest do wszystkiego… to w praktyce często jest do niczego.

A oto 10 przykładów specjalizacji, którymi możesz się zainspirować 🙂

  • układanie płytek i mozaik w łazienkach i kuchniach,
  • instalacja i konserwacja systemów inteligentnego domu (smart home),
  • montaż i serwisowanie nowoczesnych systemów klimatyzacyjnych,
  • budowa i montaż energooszczędnych systemów fotowoltaicznych,
  • wykonywanie instalacji elektrycznych w nowoczesnych budynkach,
  • prace związane z izolacją termiczną i akustyczną,
  • montaż i konserwacja systemów wentylacyjnych i rekuperacji,
  • instalacja i serwisowanie systemów ogrzewania podłogowego,
  • montaż i naprawa instalacji gazowych w budynkach mieszkalnych,
  • instalacja i konserwacja systemów alarmowych i monitoringu.

2. Musisz wiedzieć, jak podejdziesz do formalności

Przede wszystkim — jaki typ firmy chcesz otworzyć. Czy chcesz celować w wygodną, lecz obarczoną większym ryzykiem jednoosobową działalność gospodarczą? A może wybierzesz trudniejszą w prowadzeniu, ale lepiej zabezpieczającą Twoje finanse spółkę z ograniczoną odpowiedzialnością?

Wybór należy do Ciebie. Możesz spytać o poradę zaufanego doradcę podatkowego lub księgowego — choć w teorii ich zadaniem nie jest pomoc w optymalizacji kosztów, to w praktyce często doradzają swoim potencjalnym klientom.

Ale typ działalności to nie wszystko. Dalej pozostaje kwestia rozliczeń z klientem. Tutaj masz do wyboru:

  • płatność po zakończeniu zlecenia (bez zaliczki),
  • płatność po zakończeniu zlecenia (z zaliczką),
  • płatność przez rozpoczęciem zlecenia,
  • rozliczanie się po każdym etapie wykonania zlecenia.

Najbezpieczniejszą dla Ciebie opcją jest płatność przed rozpoczęciem zlecenia. Otrzymasz pieniądze z góry i nie będziesz musiał martwić się o zaległości finansowe. Ale z tym rozwiązaniem jest pewien problem: wielu klientów nie będzie chciało płacić za przysłowiowego “kota w worku” i odejdzie do konkurencji, która rozlicza się po zakończeniu zlecenia. Jednak ten sposób jest bardzo ryzykowny — poniesiesz sporo kosztów i nie będziesz mieć żadnej gwarancji, że kontrahent zapłaci w terminie.

Dlatego polecamy opcję płatności po zakończeniu zlecenia, jednak z zaliczką (niektórzy decydują się nawet na zadatek o wysokości 50% całej kwoty!) lub rozliczanie się po każdym etapie wykonania zlecenia. Zarówno Ty, jak i Twój klient powinniście się czuć bezpiecznie.

Nie zapomnij też sprawdzić, czy wykonywane przez Ciebie usługi nie wymagają specjalnych uprawnień (certyfikaty, kwalifikacje). Przykładem jest gazownictwo i inne prace, których nieprawidłowe wykonanie wiąże się z niebezpieczeństwem. W razie wypadku dobrze, gdyby chroniło Cię stosowne ubezpieczenie.

3. Musisz wiedzieć, skąd będziesz zdobywać klientów

Miej świadomość, że na początku działalności faktyczna praca będzie zajmowała około 20-30% Twojego czasu. Pozostały to pozyskiwanie klientów, negocjacje z nimi i podpisywanie umów. Dlatego już na początku określ, w jaki sposób będziesz docierał do nowych kontrahentów. 

Opcji masz całkiem sporo. Tradycyjne formy reklamy to np.:

  • ulotki,
  • billboardy,
  • ogłoszenia w prasie,
  • spoty radiowe,
  • reklamy telewizyjne,
  • telemarketing,
  • gadżety reklamowe.

Ale raz, że są bardzo kosztowne, a dwa… powoli odchodzą do lamusa. Oczywiście na rzecz nowoczesnych form reklamy, jak:

  • Google Ads,
  • Facebook Ads,
  • prowadzenie social mediów,
  • pozycjonowanie stron internetowych,
  • e-mail marketing.

Często są to opcje tańsze i bardziej skuteczne. To Ty decydujesz, do kogo trafi dana reklama (sprecyzowana grupa docelowa) i w dużej mierze decydujesz też, jaki budżet na to przeznaczysz. Z internetu w dzisiejszych czasach korzystają praktycznie wszyscy — dlaczego więc tego nie wykorzystać?

Zakładamy, że zaczniesz od tzw. poczty pantoflowej, czyli poleceń ze strony rodziny czy znajomych. Taki sposób działania jest dobry “na start”, ale w dłuższej perspektywie nie przynosi zysków. Twoja gałąź poleceń może w pewnym momencie się złamać, a Ty zostaniesz pozbawiony źródła dochodów.

Dlatego nie lekceważ siły reklamy. Nawet jeśli nie masz wiele pieniędzy, nadal możesz puścić kampanię Google Ads za 200 złotych miesięcznie, albo nagrywać darmowe poradniki na YouTube. A gdy zleceń pojawi się już pod korek — nadal nie przestawaj się reklamować. Nigdy nie wiesz, co przyniesie przyszłość, a lepiej mieć za dużo zleceń, niż w pewnym momencie zostać z niczym.

Czy e-mail marketing to najlepszy sposób na zdobycie klienta?

Mówi się, że wysyłanie e-maili do potencjalnych klientów to najlepszy sposób na zdobycie klienta. Jest bowiem darmowy (za wysłanie wiadomości nic nie płacisz), a także bardziej skuteczny od przeciętnej reklamy, gdyż mail jest spersonalizowany pod konkretną osobę. Łatwo też dostać się do bazy z mailami, np. przeglądając portale z ogłoszeniami czy przetargi budowlane.

Jednak trzeba robić to dobrze. Jeśli ograniczysz się tylko i wyłącznie do wysyłania formułki na zasadzie “jestem zainteresowany przyjęciem zlecenia, oto mój cennik”, to nie podbijesz serc klientów.

Zamiast tego przygotuj ofertę handlową, która naprawdę zadziała, korzystając z naszego darmowego programu do generowania dokumentów.

Naciśnij tutaj i otwórz firmę, nie martwiąc się o przypływ zleceń.

Załóż darmowe konto!

Załóż darmowe konto!

Bez podawania karty kredytowej, bez wypełniania przepastnych formularzy. Kliknij i zarejestuj swoje konto już teraz!

  • minimum nudnych formalności
  • zyskaj natychmiastowy dostęp!
rozpocznij

Twórz profesjonalne oferty

zupełnie za darmo

Skorzystaj z darmowej wersji SCCOT w której:

  • Sworzysz profesjonalne oferty na swoje usługi
  • Obliczysz zysk z wykorzystanych materiałów
  • Zbadasz zysk z bieżących inwestycji
  • Zbudujesz bazę swoich kientów
Załóż konto