UX i UI – skróty, bez których nie ma aplikacji

Co decyduje o tym, że uznajemy produkt, usługę, aplikację za przyjemną? W tym artykule przybliżamy dwa zagadkowe skróty, z których korzysta każdy - nawet nieświadomie!
Opublikowano:
Kategoria: O aplikacji SCCOT
Autor tekstu:
Paweł Kaczmarek
Paweł Kaczmarek
Pomysłodawca i founder aplikacji SCCOT oraz programów do ofertowania MocnaFirma. Ekspert w zakresie cyfryzacji firm oraz procesu ofertowania.

Spis Treści

Bardzo rzadko podczas używania aplikacji zastanawiamy się nad mechanizmami, które nią rządzą. Program w jakiś sposób działa, kiedy kliknę w przycisk to zmieni on kolor i otworzy nowe okno. Przyjmujemy to intuicyjnie. Nie jest to jednak takie proste – każda taka akcja-reakcja, każde podświetlenie, układ kolorów i przycisków nie jest przypadkowy. Kreując aplikację staramy się, żeby poruszanie się w niej było przyjazne i przyjemne, nie tylko dla oka, ale i dla palca. Właśnie za to odpowiedzialne są działania skryte za dwoma skrótami – UX oraz UI.

UX w kontekście aplikacji

Skrót UX rozwija się z angielskiego jako „User experience”doświadczenie użytkownika. Jest to w skrócie całość wrażeń jaka łączy się z używaniem aplikacji. Nikt nie lubi przecież walki z rzeczami martwymi – korzystając z programów to by chcemy przejąć nad nimi kontrolę i wykorzystywać jego funkcje tak, jak nam wygodnie. Właśnie do tego dąży UX: by korzystanie z aplikacji było dla człowieka jak najprzyjemniejsze. Nie jest to zadanie łatwe, bo trzeba zaprojektować aplikację tak, by odzwierciedlała logikę człowieka, a nie maszyny.

Główne cechy dobrze zaprojektowanego UX-a to prostota obsługi, przejrzystość i intuicyjność. Program, jako oręż w rękach przedsiębiorcy, musi być dopasowany jak najlepiej wyważony miecz. A skoro aplikacja działa sprawnie i tak jak chcę, osiągam zamierzone cele, co daje mi satysfakcję.

Dla jeszcze lepszego zrozumienia UX wyjdźmy poza oprogramowanie. User experience jest ważne właściwie w kontekście każdego produktu. Wyobraźmy sobie taką sytuację: chcemy kupić laptopa w Internecie. Wchodzimy więc na stronę sklepu z komputerami i szukamy odpowiedniego modelu.

Jak duży mamy wybór? Czy łatwo nam uwzględnić parametry, jakich wymagamy? Czy jest odpowiednia wyszukiwarka, filtrowanie, czy jest ono intuicyjne? Może na stronie znajdziemy porady co do doboru, a może ktoś z supportu nam pomoże? Czy dostępna jest moja ulubiona i najwygodniejsza forma płatności? Jak długo czekam na dostawę? W jakim stanie przyjeżdża paczka i jak zapakowany jest laptop? Czy wszystko działa tak jak powinno?

Jedno proste działanie, a tyle kwestii które mogą wpłynąć pozytywnie lub negatywnie na nasz odbiór jako klienta. To przestrzeń największej rywalizacji dla marek – każdy poszczególny etap może wpłynąć na naszą decyzję co do zakupu. Właśnie dlatego osiągnięcie odpowiedniego User Experience jest bardzo ważne, ale także kompleksowe i nie najłatwiejsze.

Co stoi za skrótem UI?

Równoległą dziedziną do UX-a jest UI, z angielskiego user interface, czyli interfejs użytkownika. W skrócie jest to przestrzeń, w której następuje interakcja człowieka z urządzeniem – to na przykład przyciski, animacje, menu, kolorystyka i wiele innych elementów.

Dobrze zaprojektowany interfejs jest kluczowy w kreowaniu pozytywnego User Experience. Chodzi tutaj nie tylko o użyteczność i łatwość obsługi, ale także o wrażenia artystyczne – interfejs musi być przyjemny dla oka. Składa się na to wiele elementów, przez odpowiednią kolorystykę aż do akcji-reakcji (na przykład zmianę koloru danego elementu po najechaniu kursorem).

Odpowiednie połączenie UX i UI sprawia, że użytkownik jest zadowolony z obsługi aplikacji. Te dwa zagadnienia mają wspólny cel i nierzadko się pokrywają, jednak istnieje kilka znaczących różnic:

  • UX działa bardziej na płaszczyźnie psychologicznej, UI na płaszczyźnie technicznej
  • UX to praca z użytkownikiem, a UI to praca z programem
  • UX koncentruje się na tym, by aplikacja była prosta w użyciu, intuicyjna, a UI dokłada do tego estetykę

UX i UI w aplikacji SCCOT

Żeby dobrze zaprojektować zarówno UX, jak i UI, potrzeba wielu kompetencji. Trzeba nie tylko znać użytkownika, jego potrzeby, problemy i przyzwyczajenia, ale także mieć poczucie estetyki i znać tajniki programowania.

User Experience i User Interface aplikacji SCCOT powstał przy ogromnym udziale poznańskiej agencji Room33. To właśnie z serc i umysłów Marty i Marcina wypłynęła wizualna koncepcja, oprawa oraz logika poruszania się w aplikacji.

Połączyliśmy więc nasze kompetencje – wywodzimy się z małych i średnich firm usługowych, znamy tę tematykę od podszewki.

Znamy bolączki przedsiębiorców, bo sami nimi jesteśmy.

Znamy też rozwiązania tych problemów, które do systemu SCCOT zaaplikowali Marta i Marcin – z właściwym im profesjonalizmem i poczuciem estetyki.

Ale o tym, czy UX i UI aplikacji SCCOT jest przyjazne zdecyduj już Ty! Skorzystaj z bezpłatnego okresu próbnego i dołącz do przedsiębiorców na fali cyfryzacji!