My, ludzie, mamy swoje cechy charakteru i własny światopogląd. To sprawa zupełnie normalna. Podobnie powinno być z firmą — musi mieć swoją osobowość, wyrobiony tzw. brand. W dzisiejszym wpisie bliżej przyjrzymy się kwestii wizerunku marki. Czy jest to ważna rzecz? Czy ma jakiś związek z ofertowaniem? Jak się okazuje: znacznie większy, niż na pierwszy rzut oka mogłoby się wydawać. Napiszemy też parę słów o tym, jak działają najlepsze marki na świecie.
Czym jest wizerunek marki?
Na początku warto zaznaczyć, że czym innym jest tożsamość marki, a czym innym jej wizerunek. Tożsamością jest np. nazwa firmy, jej logo, oferowane produkty czy identyfikacja wizualna. Innymi słowy: wszystko to, na co masz realny wpływ. Coś, co możesz w fizyczny sposób wpłynąć i praktycznie „od ręki” zmienić. Na wizerunek zaś wpływu mieć nie możesz, gdyż zależy w pełni od Twoich odbiorców: tego, jak Cię postrzegają czy w jaki sposób używają Twoich produktów. To coś, co wytwarza się praktycznie samoistnie.
Dla uproszczenia przekazu wrzućmy jednak oba te pojęcia do jednego worka i nazywajmy je ogólnie wizerunkiem marki. Ten artykuł skierowany jest bowiem do początkujących biznesmenów, a nie ekspertów do spraw marketingu. Ci bowiem doskonale wiedzą, o czym teraz mowa. Gdy mamy załatwioną już tę formalność, możemy przejść do meritum, czyli…
Dlaczego tak właściwie jest to ważne?
Możemy wymienić przynajmniej 3 powody, dlaczego wizerunek marki jest ważną kwestią:
- Wyróżnisz się spośród konkurencji. Dzięki spójnej i przemyślanej identyfikacji wizualnej, stylowi komunikacji z klientem oraz unikalnym wartościom — Twoja firma łatwo zapadnie w pamięć odbiorców, którzy później mogą wrócić już w celach biznesowych.
- Wzbudzisz zaufanie klientów. Zastanów się sam: łatwiej zaufasz firmie bez własnej strony internetowej i z zerowym wizerunkiem w sieci, czy serwisowi z wytworzonym mocnym brandem? Odpowiedź jest, przynajmniej z naszej strony, oczywista.
- Zwiększysz wartość firmy. Pozytywny odbiór Twojej firmy może przełożyć się na wzrost cen produktów lub usług. Będziesz też przyciągał więcej inwestorów i partnerów biznesowych. Będziesz mógł również pochwalić się lepszymi zarobkami (w perspektywie długoterminowej).
Jak widzisz — dobre postrzeganie marki przez klientów (B2B, B2C) i społeczeństwo niesie za sobą wiele pozytywów. Warto dodać, że najlepsze marki na świecie są promowane przez ich klientów. Można wręcz powiedzieć, że zmieniają się w ambasadorów marki, i to pracujących zupełnie za darmo (a nawet zostawiających w firmie swoje pieniądze). Spośród tylko kilku przykładów mamy:
- Apple – użytkownicy chwalą się iPhone’ami, tworząc darmowy marketing w social media.
- Tesla – właściciele publikują filmy z jazdy i chwalą się technologią autopilota.
- Nike – klienci publikują zdjęcia w ubraniach i butach z logo, utożsamiając się z marką.
- Starbucks – zdjęcia kubków z logo to klasyka Instagramu.
- LEGO – fani tworzą i udostępniają własne konstrukcje, budując społeczność marki.
To bardzo wygodne dla właścicieli firm, nieprawdaż? Można zaoszczędzić trochę dodatkowych pieniędzy na działaniach marketingowych. Pamiętaj jednak, że wizerunek może działać zarówno “na plus”, jak i “na minus”. Wrócimy jednak do tego później.
Kilka przykładów rzeczywistych marek
Powyższe argumenty do Ciebie nie przemówiły? Sprawdź przykład poniższych 5 firm, które wyrobiły sobie wyjątkowy wizerunek. Zwróć uwagę, że część z nich powtarza się z powyższej listy (jednak tutaj omawiamy je pod zupełnie innym kontekstem):
- Google. Przyjazna, innowacyjna marka wspierająca rozwój nowych technologii. Kojarzy się z łatwym dostępem do informacji, przeglądarką Google Chrome, a nawet internetem samym w sobie.
- Apple. Nadgryzione jabłko z kolei kojarzone jest z elegancją i luksusowością. Produkty są dobrej jakości, a obsługa klienta stoi na wysokim poziomie — co uzasadnia wysokie (w porównaniu do konkurencji) ceny.
- Coca-Cola. Tę firmę utożsamia się t z energetycznością i radością. Jest odpowiedzialna za znany na całym świecie wizerunek świętego mikołaja, a kolory czerwono-białe są ich znakiem rozpoznawczym.
- McDonald’s. Niegdyś ich maskotką był przyjazny dzieciom klaun, dziś jednak po tym pomyśle nie ma nawet śladu. Restauracja ta kojarzy się z szybkością, czystością i byciem przyjaznym wobec zamawiających.
- Tesla. Marka, której mottem może być nowoczesność i ekologia. Raczej nie ma osoby, która nie kojarzyłaby produkowanych przez nią samochodów elektrycznych. Powiemy więcej: “samochód elektryczny” i “Tesla” wiele osób traktuje jako synonimy.
Choć wizerunki powyższych marek mogą być różne (w zależności od, chociażby regionu), to trzeba przyznać im jedno — wszystkie równie mocno przyłożyły się do brandingu. I jak widać po odnoszonych sukcesach: było warto. Wszak: czy znasz jakąkolwiek osobę, która nie kojarzyłaby powyższych marek w choć najmniejszym stopniu? Osobiście takich osób nie znamy.
Wpływ cyfryzacji na tworzenie wizerunku marki
Rewolucja technologiczna wpłynęła na wiele aspektów życia firm, w tym na tytułowy wizerunek marki. Masz teraz dostęp do wielu bezpłatnych narzędzi, które pomogą Ci w zbudowaniu relacji z nowymi klientami. Upewnij się, że jesteś:
- Łatwo dostępny w internecie. Czasy, w których billboardy i fizyczne ulotki grały pierwsze skrzypce w budowaniu wizerunku już minęły. Teraz absolutnym must-have jest obecność online. Czy Twoja firma jest łatwa do znalezienia przez wyszukiwarkę? Jeśli nie — napraw to.
- Responsywny i otwarty. Jest mnóstwo serwisów, na których Twoi klienci mogą zostawić np. opinię. To otwiera możliwość dialogu i budowania więzi z odbiorcami. Odpisanie na komentarz nie wymaga wiele wysiłku, a może nieść za sobą wiele pozytywnych skutków.
- Wielokanałowy i spersonalizowany. Nie opieraj się tylko na jednym środku komunikacji. Dostosuj treść do wielu swoich odbiorców i działaj wielokanałowo (wartych uwagi social mediów spokojnie znajdziesz kilkanaście). Personalizacja to pierwszy krok w przekonaniu do siebie klienta.
Budowanie relacji z odbiorcami i przeprowadzanie kampanii marketingowych nigdy nie było aż tak proste. A to wszystko za sprawą nowych technologii. Postaraj się więc w pełni wykorzystać ich potencjał. I w tym momencie możemy płynnie przejść do ofertowania, które z brandingiem ma całkiem sporo wspólnego.
Wizerunek marki a ofertowanie — czy to się łączy?
Tak. Wizerunek marki ma duży wpływ na proces ofertowania. Odgrywa też istotną rolę w zdobywaniu nowych klientów. Nie lubimy powielać kilkakrotnie tych samych informacji, dlatego odsyłamy Cię do naszych wcześniejszych poradników o tworzeniu ofert handlowych:
- Ofertowanie – kompletny program. Jak pozyskiwać klientów?. Kompleksowy poradnik na temat ofertowania. Dowiesz się z niego czym tak naprawdę jest ofertowanie, jakie są najczęściej popełniane błędy oraz jak tworzyć oferty lepsze, niż konkurencja z branży.
- Jak zwiększyć ilość wygrywanych ofert? (i o programie do ich tworzenia). Przeczytasz tutaj o sztuce dobrego ofertowania i przekonasz się, jak wzrost skuteczności wygrywanych ofert o 10% może zwiększyć Twoje roczne zarobki o wiele tysięcy złotych.
Jeśli jeszcze ich nie czytałeś, gorąco zachęcamy do nadrobienia tego contentu!
Ofertuj spójnie z charakterem swojej firmy
Pamiętaj, że oferta handlowa to nie tylko papier, na którym przedstawiasz klientowi cenę produktu lub usługi. To też sposób na budowanie zaufania i wiarygodności firmy. Dlatego upewnij się, że przygotowany dokument jest dopasowany do Twojej grupy docelowej, a także jest spójny z wytworzonym wizerunkiem marki. To ważna sprawa, niestety często ignorowana przez wielu przedsiębiorców.
Masz problem z przygotowaniem oferty handlowej, która idealnie odda charakter Twojej firmy? Skorzystaj z naszego bezpłatnego programu do ofertowania SCCOT — naciśnij tutaj.
Czy tworzenie wizerunku marki zawsze jest dobre?
Pisaliśmy wcześniej, że wizerunek może działać zarówno “na plus”, jak i “na minus”. Dlatego upewnij się, że poniższe sytuacje nie mają w Twojej firmie miejsca:
- Brak spójności. Bez przygotowanej strategii marketingowej prędzej czy później może dojść do tego, że pojawią się sprzeczności w przedstawianych wartościach. A klienci z pewnością to zauważą.
- Sprzeczność z rzeczywistością. Każda firma przedstawia się jako “profesjonalna” i “fachowa”. Jednak niewiele z nich faktycznie taka jest. Spraw, aby przedstawiane przez Twoją markę wartości były zgodne z rzeczywistością. Nie dołączaj do niechlubnego grona przedsiębiorców składających fałszywe obietnice.
- Negatywne doświadczenia klientów. Wpadki się zdarzają, a nawet najlepsza restauracja może przygotować niezjadliwe danie. Postaraj się jednak traktować każdego klienta indywidualnie i reaguj na nieprzychylne opinie. Nawet negatywny komentarz możesz przekuć na swoją korzyść!
Najważniejsze jest to, abyś dbał o spójność i rzetelność wartości, które przedstawiasz swoim odbiorcom. Zapewnij im najlepsze doświadczenia, a z pewnością pozytywnie odbije się to na Twojej firmie. A co za tym idzie: również na Twoich zarobkach. Nie ma bowiem lepszego sposobu na zreparowanie finansów w swoim biznesie!
Wizerunek marki w pigułce
Dzięki niemu wyróżnisz się spośród konkurencji, wzbudzisz zaufanie klientów i zwiększysz wartość firmy. Każdy światowy gigant ma wyrobiony w sobie wyjątkowy wizerunek: od Google, aż po Teslę. Postaraj się wykorzystać dobrodziejstwa dzisiejszych technologii, aby jak najbardziej usprawnić cały proces. Nie zapominaj też o ofertowaniu, które jest ściśle powiązane z tworzeniem wizerunku marki. Wykorzystuj aplikacje i podbijaj rynek, powodzenia!