Skorzystaj z programu do ofertowania 

zupełnie za darmo

Szacujemy, że po polskich drogach porusza się około 20 milionów samochodów. Oczywiście nie chodzi tutaj o przejezdnych turystów, a o mieszkańców naszego kraju. To całkiem sporo, prawda? Dorzućmy do tej statystyki jeszcze jedną, nieco mniej optymistyczną — przeciętny polski samochód osobowy ma kilkanaście lat. Nic więc dziwnego, że kolejki w warsztatach samochodowych są tak długie. Zatem, kto wie — może warto wejść w ten biznes? 🚗

Ile zarabia mechanik z własnym warsztatem
Własny warsztat samochodowy — żyła złota, czy kiepski pomysł?

Ile zarabia mechanik z własnym warsztatem i bez niego?

Klasycznie — na start kilka statystyk:

  • Średnie zarobki mechanika samochodowego na umowie o pracę to od 4.700zł brutto do 5.640zł brutto, co przekłada się na około 3.500zł – 4.200zł “na rękę”. Wzięliśmy pod uwagę medianę zarówno dla osób zaczynających pracę w branży, jak i bardziej doświadczonych. Powyższą statystykę znaleźliśmy na zaufanej stronie wynagrodzenia.pl (stan na 27.07.2023). 💲
  • Mechanik z własnym warsztatem samochodowym może zarabiać nawet 10.000zł netto. Oczywiście, powtarzamy to za każdym razem: w firmie nie ma gwarantowanych dochodów — więc jeden warsztat może zarabiać fortunę, a drugi niewiele. Wszystko uzależnione jest od liczby klientów, rentowności usług oraz wysokości kosztów. Innymi słowy: mnóstwa zmiennych. 💲

Kwestię tego, ile zarabia mechanik z własnym warsztatem, świetnie omówił kanał “Miłośnicy czterech kółek” na tym filmie: Ile PIENIĄŻKÓW zarabia dobry Warsztat w POLSCE?. Znajdziesz tam sporo technicznej wiedzy z zakresu mechaniki samochodowej, na której w poniższym artykule się nie skupiamy.

Co wpływa na zarobki mechanika z własnym warsztatem?

Dobrze. Ustaliliśmy już, że dobry mechanik może wyciągnąć ze swojego biznesu mityczną “dychę na rękę”. Jednak co tak konkretnie wpływa na wysokość jego zarobków? Cóż, czynniki są przynajmniej 3:

  • Lokalizacja. Mogłoby się wydawać, że w dużym mieście warsztat samochodowy zarobi więcej — w końcu żyje tam więcej potencjalnych klientów. To fakt, ale trzeba patrzeć też na konkurencję, której pewnie będzie co niemiara. No i na koszty utrzymania. Idealna byłaby miejscowość z milionem mieszkańców i z żadnym warsztatem, jednak to tylko fantazja. Trzeba więc poszukać słynnego złotego środka. Chyba że jesteś świetny w ofertowaniu i zawsze zdobywasz klienta. 🗺️
  • Specjalizacja. Prosty przykład: autoryzowany serwis BMW ma o niebo wyższe stawki niż warsztat ogólny. Możesz skupić się nie tylko na konkretnych markach i modelach samochodów, ale też na rodzajach napraw: np. zbieżności kół lub elektryce. To z jednej strony szansa na wyższe zarobki, ale z drugiej — znaczne ograniczenie swojej grupy docelowej. Dlatego nie obędzie się bez dokładnego zbadania rynku i sprawdzenia potrzeb potencjalnych klientów. 🔧
  • Siły przerobowe. Nawet jeśli będziesz miał pełno odwiedzających, to w pojedynkę obsłużysz tylko niewielką część z nich — więc przydadzą Ci się pracownicy. Łatwiej jednak powiedzieć, niż zrobić. W końcu nawet jedna dodatkowa para rąk do pracy to ogromny wydatek, a przecież nikt nie jest w stanie zagwarantować Ci stałego dochodu. Dlatego w tym miejscu znowu pojawia się ofertowanie — aby prowadzić biznes “ze spokojem ducha”, musisz ciągle zdobywać klientów. 🧑‍🔧

To wszystko wpływa na to, ile zarabia mechanik z własnym warsztatem. Nie wspominamy o aspektach takich jak dobra reputacja czy wysoka jakość usług — bo to raczej rzecz dla wszystkich oczywista. Zamiast tego przejdźmy do drugiej, szalenie istotnej kwestii: czyli wydatków.

Jakie koszty ma mechanik z własnym warsztatem?

A możesz uwierzyć nam na słowo: jest ich całe mnóstwo. I zupełnie nie dziwi nas to, że za roboczogodzinę profesjonalne warsztaty życzą sobie kilkaset złotych.

Do najważniejszych kosztów mechaników z własnym warsztatem zaliczamy:

  • Warsztat samochodowy. Kto by się spodziewał, prawda? Być może będzie to dla niektórych niespodzianka: ale wielu mechaników wynajmuje swoje warsztaty. Koszt jednostanowiskowej pracowni może sięgać nawet 50 – 100 tysięcy złotych (powtarzamy: jedno stanowisko, dużo na nim nie zdziałasz), a niewiele osób ma “ot, tak” do wydania kilkaset tysięcy. Wynajem jest więc jedyną sensowną opcją. Koszt? W okolicach 7-8 tysięcy. Razem z mediami? Nawet powyżej 10 tysięcy. 🛠️
  • Zatrudnienie pracowników. Bądźmy ze sobą szczerzy — prowadzenie warsztatu w pojedynkę to mało rentowne rozwiązanie. Warto mieć więc przynajmniej dwóch pracowników do pomocy. Ile będą Cię oni kosztować? Cytując klasyka: “to zależy”. Pamiętaj tylko, aby odróżniać koszt zatrudnienia pracownika od pensji “na rękę”, którą on dostaje. Osobiście polecamy nawiązać współpracę B2B, aby zminimalizować wydatki — jednak ciężko znaleźć partnera z własną firmą. 🧰
  • Sprzęt i materiały. Czas na wyliczankę: części zamienne (filtry oleju i powietrza, klocki hamulcowe, tarcze hamulcowe, świece zapłonowe, paski klinowe, rozrządy), oleje i płyny (oleje silnikowe, płyn hamulcowy, płyn chłodniczy, płyn do spryskiwaczy), szmaty, rękawice, papierowe rolki, szampony samochodowe, wiertła, ostrza, gaz do spawania… i można tak wymieniać bez końca. Warsztat to istna karuzela wszelkiego rodzaju sprzętu i materiałów, tak więc i spory koszt. ⚙️

Nie liczy się więc tylko to, ile zarabia mechanik z własnym warsztatem — ale też ile cały interes go kosztuje. Wiele osób, patrząc na zarobki przedsiębiorców, widzi tylko przychód, który często jest kilkukrotnie wyższy od realnego dochodu. Dlatego jeśli planujesz otworzyć rentowny biznes, to musisz być świadomy kosztów już na starcie.

Jak zdobyć klientów jako mechanik z własnym warsztatem?

Więcej klientów = większe zarobki dla warsztatu. Cóż, a przynajmniej w teorii. Znamy bowiem wielu przedsiębiorców, którzy mają znacznie mniej klientów niż konkurencja, a mimo to ich dochód jest kilkukrotnie większy.

Jak to możliwe? Ogromną rolę odgrywa tutaj wąska specjalizacja i oferowanie usług premium. Bo zdobycie klienta niską ceną to nie żadna sztuka (ani biznes) — cała magia tkwi w tym, aby mieć chętnych na swoje usługi mimo wyższych cen niż konkurencja. I tutaj wkracza ofertowanie. 📈

Oferta handlowa dla mechanika samochodowego

Dobra oferta handlowa potrafi zdobyć każdego, nawet najbardziej wymagającego klienta.

  • A gdy odrobisz już zadanie domowe z teorii, to możesz sprawdzić nasz autorski wzór oferty handlowej. Przykład dotyczy usług budowlanych, jednak z powodzeniem możesz wykorzystać go też w swoim warsztacie samochodowym.

Teraz możesz sobie pomyśleć, że przecież nie znasz się na tworzeniu ofert. Spokojnie: wcale nie musisz!

Dzięki programowi do ofertowania SCCOT stworzysz estetyczny dokument, który zarobi dla Ciebie pieniądze. Dowiedz się więcej, odwiedzając naszą stronę główną!

Czy opłaca się otworzyć własny warsztat samochodowy?

Jak najbardziej! Jeśli podejdziesz do swojego biznesu z głową i będziesz skutecznie pozyskiwał klientów, to możesz liczyć nawet na zarobki rzędu 10.000zł miesięcznie.

Teraz wiesz już, ile zarabia mechanik z własnym warsztatem i od czego te zarobki zależą. Mamy nadzieję, że nasz darmowy program do ofert pomoże Ci w potencjalnym biznesie!

Pozdrawiamy, zespół SCCOT!

Załóż darmowe konto!

Załóż darmowe konto!

Bez podawania karty kredytowej, bez wypełniania przepastnych formularzy. Kliknij i zarejestuj swoje konto już teraz!

  • minimum nudnych formalności
  • zyskaj natychmiastowy dostęp!
rozpocznij

Twórz profesjonalne oferty

zupełnie za darmo

Skorzystaj z darmowej wersji SCCOT w której:

  • Sworzysz profesjonalne oferty na swoje usługi
  • Obliczysz zysk z wykorzystanych materiałów
  • Zbadasz zysk z bieżących inwestycji
  • Zbudujesz bazę swoich kientów
Załóż konto