Skorzystaj z programu do ofertowania 

zupełnie za darmo

Sztuczna inteligencja odwróciła świat biznesu do góry nogami i z pewnością zrobi to jeszcze nieraz. Choć narzędzia takie jak ChatGPT przyciągają najwięcej uwagi jako “mądre zabawki”, to w rzeczywistości mogą być niezłą pomocą podczas zarabiania pieniędzy. Nawet w branżach takich jak budowlanka lub OZE. Ale jak wykorzystać AI w swojej firmie? Wszystko poniżej, zapraszamy! ☕

Jak Wykorzystać Sztuczną Inteligencję w Biznesie i Ofertowaniu
Ciężko nadążyć za wszystkimi nowinkami technologicznymi, ale korzystanie z AI jest bardzo proste!

ChatGPT to nie wszystko: o innych rodzajach AI

Nie ma wśród nas chyba nikogo, kto nie słyszałby o ChacieGPT. Ten internetowy “pomocnik” jest w stanie:

  • Odpowiadać na pytania sprawniej (i często dokładniej) niż przeglądarka.
  • Tworzyć skomplikowane kody programistyczne, przynajmniej na poziomie juniora.
  • Podsunąć nieograniczoną liczbę pomysłów na rozwój swojego biznesu.

Dorzućmy do tego jeszcze zdolność do odpowiadania na maile, a otrzymamy przepis na ogromną oszczędność czasu w firmie. Jeśli chcesz przetestować ChatGPT, to wejdź w ten link.

Jednak dzieło OpenAI to nie jedyny rodzaj sztucznej inteligencji, którą warto stosować w swoim biznesie. Oprócz ChataGPT warto przyjrzeć się również:

  • Midjourney — oprogramowanie do tworzenia grafik.
  • DeepL — narzędzie do tłumaczenia tekstów z innych języków.

Łącząc ChatGPT z Midjourney oraz DeepL możesz wygenerować np. obcojęzyczną książkę z ilustracjami na temat, o którym nie masz zielonego pojęcia. Oczywiście będzie ona zawierała masę błędów merytorycznych oraz składniowych, więc bez pomocy korektora i native speakera się nie obejdzie, jednak AI pomoże Ci zaoszczędzić OGROMNĄ ilość czasu.

Biznesy, w których sztuczna inteligencja będzie pomocna

W wykorzystaniu AI ogranicza Cię tak naprawdę tylko wyobraźnia. Nie jesteśmy w stanie wyobrazić sobie biznesu, w którym sztuczna inteligencja nie będzie pomocna. Przygotowaliśmy jednak listę 4 branż, w których będzie ona najbardziej efektywna:

  • Biuro obsługi klienta. AI świetnie działa jako chatbot na stronach internetowych i w aplikacjach. Może udzielać odpowiedzi na pytania klientów, prowadzić rozmowy na skomplikowane tematy i udzielać informacji w czasie rzeczywistym. To ogromna redukcja czasu oczekiwania przez klienta.
  • E-commerce (czyli sklep internetowy). Sztuczna inteligencja pomoże klientom w nawigacji po stronie i poleci najbardziej dopasowane produkty. Nie zapominajmy też o opisach produktów oraz atrakcyjnych grafikach — choć będą one dalekie od ideału, to wypełnisz nimi swój sklep w 1 dzień.
  • Budowlanka. AI dostarczy informacji o dostępnych materiałach, standardach budowlanych, technikach stosowanych w budownictwie, a także odpowie na pytania dotyczące harmonogramów pracy, bezpieczeństwa i regulacji budowlanych. Pomoże też w przygotowywaniu ofert handlowych.
  • Fotowoltaika, pompy ciepła i OZE. Sztuczna inteligencja udzieli wyczerpujących informacji na temat instalacji, konserwacji i korzyści płynących z poszczególnych technologii. AI pomoże też w wyborze odpowiedniego rozwiązania dla ich domu lub przedsiębiorstwa, dotacji czy procesu montażu.

Jak widzisz — sztuczna inteligencja sprawdzi się najlepiej tam, gdzie kwestią pierwszoplanową jest szybki kontakt z klientem. Pamiętaj, że AI można szkolić poprzez “karmienie” jej dodatkowymi informacjami z branży. Do sztucznej inteligencji w biznesie należy więc podchodzić jak do nowego pracownika, a nie nieomylnej maszyny.

Sztuczna inteligencja w ofertowaniu — w czym pomoże?

Ofertowanie to nie tylko kluczowy element w procesie sprzedaży, ale też jeden z najbardziej czasochłonnych. A tam, gdzie potrzeba oszczędności czasu, tam warto wykorzystać sztuczną inteligencję w biznesie.

Choć darmowy program do tworzenia ofert SCCOT posiada wszystkie funkcjonalności, których potrzebujesz (generowanie estetycznych dokumentów, wiele gotowych do użycia wzorów), to nadal możesz wspomóc się AI. Na przykład w zakresie:

  • Generowania tekstów sprzedażowych. Mamy tutaj na myśli głównie stronę tytułową, której celem jest przykucie uwagi klienta i wywołanie dobrego pierwszego wrażenia. “Nakarm” sztuczną inteligencję informacjami o Twoich odbiorcach i powiedz, co jest przedmiotem oferty. Otrzymasz w zamian atrakcyjny tekst sprzedażowy, który jedynie poprawisz stylistycznie pod swój gust.
  • Generowania grafik i obróbki zdjęć. Tekst może być świetny, jednak to wizualia “robią robotę” przy zwracaniu uwagi. Dzięki AI stworzysz estetyczne grafiki, którymi zawstydzisz niejednego zawodowca, a także obrobisz gotowe już zdjęcia (np. usuwając tło lub całkowicie je zmieniając). Pamiętaj tylko, aby nie przesadzić z efektami specjalnymi i skupić się na rzeczywistości.
  • Przygotowywania wycen końcowych. Sztuczna inteligencja w biznesie może być też Twoim “kalkulatorem na sterydach”. Takim, który nie tylko obliczy sumę z podanych liczb, ale też pomoże w ułożeniu optymalnego cennika na podstawie kosztów i poświęconego czasu. Choć na początku może to być czasochłonne, to po wyszkoleniu AI będzie radziło sobie z tym zadaniem w mgnieniu oka.

Możesz też liczyć na pomoc z zakresu analizy potrzeb klienta i porównywania ofert konkurencji.

Czy sama sztuczna inteligencja w biznesie wystarczy?

Jesteśmy zdania, że za pomocą AI można zdziałać cuda. To jednak pracochłonne zajęcie, które wymaga znajomości chociażby promptowania (odpowiedniego wydawania poleceń).

Dlatego, zamiast opierać się na sztucznej inteligencji, polecamy skorzystać z dobrego programu do tworzenia ofert handlowych (np. klikając tutaj), a AI traktować tylko jako dodatek ułatwiający pracę.

Zagrożenia związane ze sztuczną inteligencją w biznesie

Czy wdrożenie AI do swojej firmy to dobry pomysł? Jeśli będzie to zrobione z głową — to jak najbardziej! Jednak nieumiejętne wykorzystanie sztucznej inteligencji w biznesie może przynieść więcej szkód, niż pożytku. Oto 3 zasady, które musisz mieć na uwadze.

  • Nie zwalniaj profesjonalistów. Częstym błędem przedsiębiorców jest zastąpianie fachowców sztuczną inteligencją, która, nie oszukujmy się, mocno odstaje poziomem od prawdziwych specjalistów. AI przygotuje “w porządku” grafikę, stworzy “w porządku” wycenę i będzie “w porządku” odpowiadać na pytania klientów. Minie jednak jeszcze długi czas, zanim osiągnie “dobry”, a tym bardziej “profesjonalny” poziom.
  • Nie uzależniaj się od technologii. Narzędzia sztucznej inteligencji często ulegają chwilowym awariom. Może zdarzyć się u Ciebie też przerwa w dostawie prądu czy chwilowy brak internetu. Nie możesz pozwolić, aby takie czynniki losowe całkowicie unieruchomiły Twój biznes. Tak samo, jak Twój najlepszy pracownik może pójść na kilkudniowe L4, tak i sztuczna inteligencja może nie być dostępna przez 24 godziny na dobę.
  • Nie ufaj bezgraniczne AI. Narzędzia sztucznej inteligencji stanowią atrakcyjny cel dla hakerów. Atak na ich system może prowadzić do błędnych decyzji, zakłóceń operacyjnych lub wycieku wrażliwych danych. Nie podawaj więc informacji poufnych, które mogą źle wpłynąć na Twój biznes. Atak hakerski to jednak skrajny przypadek, bo AI może najzwyczajniej w świecie się pomylić. Pamiętaj, że jego baza danych jest mocno ograniczona.

Tak więc: warto korzystać, ale z głową. I nie należy stawiać AI ponad swój własny rozum.

Jak wykorzystać sztuczną inteligencją w biznesie i ofertowaniu — podsumowanie

Sztuczna inteligencja ma ogromny potencjał w sferze biznesowej: od usprawnienia komunikacji z klientem, poprzez tworzenie ofert handlowych, aż po analizę dogłębnych potrzeb odbiorców.

Jednak istnieją też pewne zagrożenia. Wśród nich znajduje się ryzyko zastępowania prawdziwych specjalistów, nadmierne poleganie na technologii oraz zagrożenia bezpieczeństwa. Dlatego kluczem do skutecznego wykorzystania AI w biznesie jest równowaga pomiędzy technologią a ludzkim podejściem.

Zapraszamy Cię też do przetestowania naszego darmowego program do tworzenia ofert. Choć nie korzysta on na ten moment z dobrodziejstw AI, to pomaga zaoszczędzić nawet 90% czasu poświęcanego na proces ofertowania 🙂

Pozdrawiamy, zespół SCCOT!

Załóż darmowe konto!

Załóż darmowe konto!

Bez podawania karty kredytowej, bez wypełniania przepastnych formularzy. Kliknij i zarejestuj swoje konto już teraz!

  • minimum nudnych formalności
  • zyskaj natychmiastowy dostęp!
rozpocznij

Twórz profesjonalne oferty

zupełnie za darmo

Skorzystaj z darmowej wersji SCCOT w której:

  • Sworzysz profesjonalne oferty na swoje usługi
  • Obliczysz zysk z wykorzystanych materiałów
  • Zbadasz zysk z bieżących inwestycji
  • Zbudujesz bazę swoich kientów
Załóż konto