W dzisiejszym świecie, gdzie internet pełni kluczową rolę w prowadzeniu biznesu, umiejętne wykorzystanie narzędzi online pomoże Ci w zdobyciu nowych klientów. Poniżej przedstawiliśmy nie tylko 3 sposoby z wykorzystaniem sieci, ale też 2 metody offline. A to wszystko w otoczce ofertowania za pomocą nowoczesnych programów. Zapraszamy!
Online, sposób 1: Content Marketing
Znany na całym świecie przedsiębiorca Bill Gates wypowiedział kiedyś słynne słowa “content is king”. Choć pochodzą one z 1996 roku, kiedy to internet dopiero raczkował, mają one wiele wspólnego z rzeczywistością nawet dziś.
Content marketing, znany również jako marketing treści, to proces zdobywania klientów za pomocą wartościowych filmów, e-booków, czy nawet… bloga (np. takiego, jaki czytasz w tym momencie).
Ten rodzaj marketingu działa z 2 powodów:
1. Psychologia. Jeśli pomożesz swojemu klientowi w rozwiązaniu problemu za darmo, znacznie wzrośnie szansa na to, że w przyszłości skorzysta on z Twoich płatnych usług.
2. Przeglądarka. Im bardziej widoczny będziesz w sieci, tym więcej klientów Cię dostrzeże — to oczywiste. A nic nie wpływa tak pozytywnie na pozycję w przeglądarce jak tworzenie angażujących treści.
W jaki sposób tworzyć działający content? Tutaj przyda Ci się wiedza z zakresu SEO (np. research słów kluczowych), marketingu (np. stworzenie persony) czy copywritingu (np. pisanie perswazyjnych tekstów). Jeśli masz czas i niezbędne umiejętności, możesz tworzyć treści w pojedynkę. Jednak jeśli chcesz zacząć działać na szerszą skalę — skorzystaj z pomocy fachowców freelancerów.
Ciekawym sposobem jest też przygotowywanie atrakcyjnych ofert handlowych. Choć na ogół proces ofertowania nie wpada w ramy content marketingu, to jednak dobrze sporządzony dokument poprawi wizerunek Twojej marki i wpadnie w gusta klientów. Więcej o ofertowaniu przeczytasz tutaj: https://sccot.pl/ofertowanie/.
Online, sposób 2: Social Media Marketing
Ankiety pokazują, że w styczniu 2022 roku z Facebooka korzystało blisko 27 milionów Polaków. To prawie 90% osób, które mają dostęp do internetu (źródło). Choć osobiście na powyższe statystyki patrzymy z przymrużeniem oka (ciężko tutaj o wiarygodną mierzalność), to jedno jest dla nas pewne: Social Media to potęga dzisiejszego internetu.
Oprócz wcześniejszego Facebooka mamy do wyboru też Instagram, Twitter, TikTok, czy chociażby YouTube. Mediów społecznościowych jest mnóstwo, tak samo jak mnóstwo korzysta z nich użytkowników. Jeśli tylko skorzystasz z nich mądrze, możesz przekuć je na istną żyłę złota.
Co powinieneś zrobić:
1. Po pierwsze — stwórz strategię publikacji.
2. Po drugie — angażuj się w rozmowy i publikuj wartościowe treści (wcześniejszy content marketing).
Media społecznościowe to też świetne miejsce na przeprowadzanie płatnych kampanii reklamowych (o których nieco więcej powiemy w sposobie 3) oraz nawiązanie współpracy z “twarzami internetu” / “influencerami”, czyli influencer marketing.
Dzięki Social Mediom trafisz do całego mnóstwa potencjalnych klientów, którym następnie przedstawisz swoją ofertę. Pamiętaj, że ofertowanie nie opiera się tylko na przedstawieniu dokumentu handlowego. To długofalowy proces, którego początku możemy szukać jeszcze na etapie poszukiwania klientów (np. za pomocą mediów społecznościowych). O skutecznym ofertowaniu więcej przeczytasz tutaj: https://sccot.pl/blog/cyfryzacja/skuteczne-ofertowanie-sccot/.
Online, sposób 3: Reklamy / ADS
Powyższe dwa sposoby, Content Marketing i Social Media Marketing, należą do ogólnej grupy marketingu organicznego. Czyli takiego, w którym nie kierujesz reklam bezpośrednio do swoich odbiorców, tylko tworzysz treści, którymi mogą być oni zainteresowani. Nie korzystasz też z płatnych reklam (adsów), tylko używasz darmowych metod.
Zupełną odwrotnością jest inwestowanie w płatne kampanie reklamowe online. Mamy tutaj na myśli głównie reklamy Google Ads, Facebook Ads czy Instagram Ads. Zdecyduj, czy bardziej zależy Ci na reklamach wyświetlanych w wyszukiwarce, czy też na mediach społecznościowych… i działaj.
Reklamy płatne można podzielić na 2 etapy:
1. Przygotowanie marketingowe. Czyli określenie kim są Twoi klienci (musisz dokładnie podać swoich odbiorców w ustawieniach kampanii) oraz jakie treści zadziałają na nich najlepiej.
2. Rzeczywista kampania reklamowa. Czyli stworzenie sloganów reklamowych, grafik, ustalenie budżetu oraz analityka wyników i badanie skuteczności konwersji.
Ogromną przewagą płatnych kampanii reklamowych jest to, że działają one niemal natychmiastowo. Podczas, gdy na efekty content marketingu będziesz musiał poczekać kilka miesięcy (lat?), to po opłaceniu kampanii reklamowej klienci mogą dotrzeć do Ciebie jeszcze tego samego dnia.
Czy uruchomienie płatnej kampanii wymaga specjalistycznej wiedzy? I tak, i nie. Nawet, jeśli nigdy wcześniej nie miałeś styczności z adsami, nauczenie się podstaw zajmie Ci maksymalnie kilka godzin. Jednak jeśli nie chcesz niepotrzebnie przepalać budżetu i chcesz zmaksymalizować efekty, postaw na doświadczonego fachowca.
Offline, sposób 1: Networking i współpraca
Czyli udział w branżowych wydarzeniach, konferencjach i targach. Osobiście niedawno wzięliśmy udział w Targach ENEX 2023. Naszą relację przeczytasz tutaj: https://sccot.pl/blog/o-aplikacji-sccot/targi-enex-2023/.
Nawiążesz dzięki temu kontakty z innymi przedsiębiorcami i potencjalnymi klientami. Choć w dzisiejszych czasach większość rozmów biznesowych odbywa się w formie zdalnej, to naszym zdaniem nie są one w stanie zastąpić spotkań “face-to-face”.
Offline, sposób 2: Reklama tradycyjna
Czy reklama tradycyjna ma w dzisiejszych czasach sens? Tak. Gdyby nie miała, w centrum Twojego miasta wyburzono by wszystkie billboardy i tablice z ogłoszeniami. Naszym zdaniem reklama tradycyjna świetnie sprawdza się w przypadku biznesów lokalnych i / lub odbiorców, którzy nie korzystają na co dzień z internetu.
Oprócz tego wiele firm nadal korzysta z plakatów, ulotek czy chociażby… wizytówek. Radio oraz gazeta co prawda coraz bardziej odchodzą do lamusa, jednak reklama tradycyjna nadal może przynieść Twojej firmie wielu nowych klientów.
Zdobycie klienta online czy offline?
W dobie cyfryzacji zdobycie klienta online jest znacznie prostsze (i często tańsze) niż w formie offline. Doskonale zdajemy sobie z tego sprawę, dlatego stworzyliśmy program do ofert SCCOT, dzięki któremu zarządzanie zleceniami staje się prostsze, niż kiedykolwiek wcześniej. Więcej o naszej aplikacji przeczytasz na stronie głównej lub w stopce pod tym artykułem.
Sposoby na zdobycie klienta w pigułce
Metod jest znacznie więcej, jednak powyżej wymieniliśmy najpopularniejsze z nich. Wybierz:
1. Content marketing, jeśli posiadasz wiedzę, dzięki której rozwiążesz problemy swoich potencjalnych klientów lub zapewnisz im inne, wartościowe treści.
2. Social Media Marketing, jeśli Twoi klienci często odwiedzają media społecznościowe, udzielają się w internecie lub są podatni na wpływ influencerów.
3. Reklamy / Ads, jeśli dokładnie wiesz, jak wygląda Twoja grupa docelowa, posiadasz podstawową wiedzę na temat kampanii reklamowych i masz odłożony na nie budżet.
4. Networking i współpracę, jeśli Twoi potencjalni klienci (lub partnerzy biznesowi) często biorą udział w branżowych wydarzeniach, konferencjach lub targach.
5. Reklamę tradycyjną, jeśli prowadzisz firmę lokalną i / lub Twoi klienci nie korzystają na co dzień z internetu, lub też Ty sam nie poruszasz się płynnie w sieci.
Sprawdź też nasze inne artykuły po kolejną dawkę darmowej wiedzy.
Pozdrawiamy, zespół SCCOT!