My, ludzie, mamy swoje cechy charakteru i własny światopogląd. Podobnie powinno być z firmą — musi mieć swoją osobowość, wyrobiony tzw. brand. W dzisiejszym wpisie bliżej przyjrzymy się kwestii wizerunku marki. Czy jest to ważna rzecz? Czy ma jakiś związek z ofertowaniem? Odpowiedzi znajdziesz poniżej, zapraszamy! ☕
Czym jest wizerunek marki?
Na początku warto zaznaczyć, że czym innym jest tożsamość marki, a czym innym jej wizerunek. Tożsamością jest np. nazwa firmy, jej logo, oferowane produkty czy identyfikacja wizualna. Innymi słowy: wszystko to, na co masz realny wpływ. Na wizerunek zaś wpływu mieć nie możesz, gdyż zależy on w pełni od Twoich odbiorców: tego, jak Cię postrzegają czy w jaki sposób używają Twoich produktów.
Dla uproszczenia przekazu wrzućmy jednak oba te pojęcia do jednego worka i nazywajmy je ogólnie wizerunkiem marki. Ten artykuł skierowany jest bowiem do początkujących biznesmenów, a nie ekspertów do spraw marketingu. Teraz, gdy mamy załatwioną tę formalność, możemy przejść do meritum, czyli…
Dlaczego tak właściwie jest to ważne?
Możemy wymienić przynajmniej 3 powody, dlaczego wizerunek marki jest ważną kwestią:
1. Wyróżnisz się spośród konkurencji. Dzięki spójnej i przemyślanej identyfikacji wizualnej, stylowi komunikacji z klientem oraz unikalnym wartościom — Twoja firma łatwo zapadnie w pamięć odbiorców.
2. Wzbudzisz zaufanie klientów. Zastanów się sam: łatwiej zaufasz firmie bez własnej strony internetowej i z zerowym wizerunkiem w sieci, czy serwisowi z wytworzonym mocnym brandem?
3. Zwiększysz wartość firmy. Pozytywny odbiór Twojej firmy może przełożyć się na wzrost cen produktów lub usług. Będziesz też przyciągał więcej inwestorów i partnerów biznesowych.
Jak widzisz — dobre postrzeganie marki przez klientów (B2B, B2C) i społeczeństwo niesie za sobą wiele pozytywów. Pamiętaj jednak, że wizerunek może działać zarówno “na plus”, jak i “na minus”. Wrócimy jednak do tego później.
Kilka przykładów rzeczywistych marek
Powyższe argumenty do Ciebie nie przemówiły? Sprawdź przykład poniższych X firm, które wyrobiły sobie wyjątkowy wizerunek:
1. Google. Przyjazna, innowacyjna marka wspierająca rozwój nowych technologii. Kojarzy się z łatwym dostępem do informacji, przeglądarką Google Chrome, a nawet internetem samym w sobie.
2. Apple. Nadgryzione jabłko z kolei kojarzone jest z elegancją i luksusowością. Produkty są dobrej jakości, a obsługa klienta stoi na wysokim poziomie — co uzasadnia wysokie (w porównaniu do konkurencji) ceny.
3. Coca-Cola. Tę firmę utożsamia się t z energetycznością i radością. Jest odpowiedzialna za znany na całym świecie wizerunek świętego mikołaja, a kolory czerwono-białe są ich znakiem rozpoznawczym.
4. McDonald’s. Niegdyś ich maskotką był przyjazny dzieciom klaun, dziś jednak po tym pomyśle nie ma nawet śladu. Restauracja ta kojarzy się z szybkością, czystością i byciem przyjaznym wobec zamawiających.
5. Tesla. Marka, której mottem może być nowoczesność i ekologia. Raczej nie ma osoby, która nie kojarzyłaby produkowanych przez nią samochodów elektrycznych. Powiemy więcej: “samochód elektryczny” i “Tesla” wiele osób traktuje jako synonimy.
Choć wizerunki powyższych marek mogą być różne (w zależności od chociażby regionu), to trzeba przyznać im jedno — wszystkie równie mocno przyłożyły się do brandingu. I jak widać po odnoszonych sukcesach: było warto.
Wpływ cyfryzacji na tworzenie wizerunku marki
Rewolucja technologiczna wpłynęła na wiele aspektów życia firm, w tym na tytułowy wizerunek marki. Masz teraz dostęp do wielu bezpłatnych narzędzi, które pomogą Ci w zbudowaniu relacji z nowymi klientami. Upewnij się, że jesteś:
1. Łatwo dostępny w internecie. Czasy, w których billboardy i fizyczne ulotki grały pierwsze skrzypce w budowaniu wizerunku już minęły. Teraz absolutnym must-have jest obecność online. Czy Twoja firma jest łatwa do znalezienia przez wyszukiwarkę? Jeśli nie — napraw to.
2. Responsywny i otwarty. Jest mnóstwo serwisów, na których Twoi klienci mogą zostawić np. opinię. To otwiera możliwość dialogu i budowania więzi z odbiorcami. Odpisanie na komentarz nie wymaga wiele wysiłku, a może nieść za sobą wiele pozytywnych skutków.
3. Wielokanałowy i spersonalizowany. Nie opieraj się tylko na jednym środku komunikacji. Dostosuj treść do wielu swoich odbiorców i działaj wielokanałowo (wartych uwagi social mediów spokojnie znajdziesz kilkanaście). Personalizacja to pierwszy krok w przekonaniu do siebie klienta.
Budowanie relacji z odbiorcami i przeprowadzanie kampanii marketingowych nigdy nie było aż tak proste. A to wszystko za sprawą nowych technologii. Postaraj się więc w pełni wykorzystać ich potencjał.
Wizerunek marki a ofertowanie — czy to się łączy?
Tak. Wizerunek marki ma duży wpływ na proces ofertowania. Odgrywa też kluczową rolę w zdobywaniu nowych klientów. Nie lubimy powielać kilkakrotnie tych samych informacji, dlatego odsyłamy Cię do naszych wcześniejszych poradników o tworzeniu ofert handlowych:
Ofertowanie – kompletny program. Jak pozyskiwać klientów?. Kompleksowy poradnik na temat ofertowania. Dowiesz się z niego czym tak naprawdę jest ofertowanie, jakie są najczęściej popełniane błędy oraz jak tworzyć oferty lepsze, niż konkurencja z branży.
Jak zwiększyć ilość wygrywanych ofert? (i o programie do ich tworzenia). Przeczytasz tutaj o sztuce dobrego ofertowania i przekonasz się, jak wzrost skuteczności wygrywanych ofert o 10% może zwiększyć Twoje roczne zarobki o wiele tysięcy złotych.
Ofertuj spójnie z charakterem swojej firmy
Pamiętaj, że oferta handlowa to nie tylko papier, na którym przedstawiasz klientowi cenę produktu lub usługi. To też sposób na budowanie zaufania i wiarygodności firmy. Dlatego upewnij się, że przygotowany dokument jest dopasowany do Twojej grupy docelowej, a także jest spójny z wytworzonym wizerunkiem marki.
Masz problem z przygotowaniem oferty handlowej, która idealnie odda charakter Twojej firmy? Skorzystaj z naszego bezpłatnego programu do ofertowania SCCOT — naciśnij tutaj.
Czy tworzenie wizerunku marki zawsze jest dobre?
Pisaliśmy wcześniej, że wizerunek może działać zarówno “na plus”, jak i “na minus”. Dlatego upewnij się, że poniższe sytuacje nie mają w Twojej firmie miejsca:
1. Brak spójności. Bez przygotowanej strategii marketingowej prędzej czy później może dojść do tego, że pojawią się sprzeczności w przedstawianych wartościach. A klienci z pewnością to zauważą.
2. Sprzeczność z rzeczywistością. Każda firma przedstawia się jako “profesjonalna” i “fachowa”. Jednak niewiele z nich faktycznie taka jest. Spraw, aby przedstawiane przez Twoją markę wartości były zgodne z rzeczywistością. Nie dołączaj do niechlubnego grona przedsiębiorców składających fałszywe obietnice.
3. Negatywne doświadczenia klientów. Wpadki się zdarzają, a nawet najlepsza restauracja może przygotować niezjadliwe danie. Postaraj się jednak traktować każdego klienta indywidualnie i reaguj na nieprzychylne opinie. Nawet negatywny komentarz możesz przekuć na swoją korzyść!
Najważniejsze jest to, abyś dbał o spójność i rzetelność wartości, które przedstawiasz swoim odbiorcom. Zapewnij im najlepsze doświadczenia, a z pewnością pozytywnie odbije się to na Twojej firmie.
Wizerunek marki w pigułce
Dzięki niemu wyróżnisz się spośród konkurencji, wzbudzisz zaufanie klientów i zwiększysz wartość firmy. Każdy światowy gigant ma wyrobiony w sobie wyjątkowy wizerunek: od Google, aż po Teslę. Postaraj się wykorzystać dobrodziejstwa dzisiejszych technologii, aby jak najbardziej usprawnić cały proces. Nie zapominaj też o ofertowaniu, które jest ściśle powiązane z tworzeniem wizerunku marki.
Pozdrawiamy, zespół SCCOT!