Skorzystaj z programu do ofertowania 

zupełnie za darmo

Oferta budowlana nie jest nazwą, z którą możesz często się spotkać. Zwykle używa się innego, bardziej uniwersalnego określenia, a mianowicie: oferta handlowa. Statystyki Google’a mówią jednak jasno: każdego miesiąca wiele osób próbuje dowiedzieć się czegoś więcej na temat tej pierwszej. Czym dokładnie jest oferta budowlana i jak ją skutecznie przygotować? Jak tworzyć jasne i konkretne propozycje, które będą zarówno atrakcyjne dla klienta, jak i rentowne dla Ciebie? Wszystkie odpowiedzi poniżej, kawka w dłoń i zapraszamy! ☕

Oferta budowlana
Już za moment przekonasz się, czym tak właściwie jest oferta budowlana

Co to jest oferta budowlana i do kogo ją kierujemy?

Najprościej mówiąc: oferta budowlana to dokument, w którym przedstawisz swoją propozycję realizacji danego projektu budowlanego.

Zawiera ona więc wszystkie informacje na temat:

  • Zakresu prac, na przykład: przygotowanie terenu pod budowę, wzniesienie ścian, montaż okien, podłączenie instalacji elektrycznej, montaż mebli, tworzenie terenów zielonych, a nawet zarządzanie projektem czy pomoc w uzyskaniu pozwoleń.
  • Ponoszonych kosztów, na przykład: koszt materiałów budowlanych, robocizny, wynajmu sprzętu, innych usług specjalistycznych (jak architektura), administracja i pozwolenia, transport, rezerwa na nieprzewidziane wydatki.
  • Harmonogramu realizacji, na przykład: pozyskanie pozwoleń (do 2 miesięcy), budowa fundamentów (do 4 tygodni), montaż instalacji wodno-kanalizacyjnych (do 6 tygodni), prace wykończeniowe wewnętrzne (do 3 miesięcy).
  • Warunków gwarancji i ubezpieczenia, na przykład: okres gwarancyjny (od 1 do kilku lat), zakres gwarancji (jakość materiałów, jakość wykonanej pracy), warunki realizacji gwarancji (jak zgłaszać roszczenia i jak wygląda proces naprawy).

Kto jest odbiorcą? Oferta budowlana zwykle jest kierowana bezpośrednio do inwestora, który planuje budowę lub remont. Nie musi to być koniecznie osoba prywatna, często jest to bowiem firma lub instytucja publiczna. Normą jest, że inwestor sam prosi kilka firm o złożenie oferty, wśród których później wybiera najkorzystniejszą. Tak więc postaraj się, aby prześcignąć konkurencję! 👍

Czym różni się ona od oferty handlowej?

Teraz możesz się zastanawiać: “w takim razie czym różni się oferta budowlana od oferty handlowej?”.

Główną różnicą, jak sama nazwa wskazuje, jest to, że: ofertę budowlaną tworzy się z myślą o usługach budowlanych. Z kolei oferta handlowa stanowi bardziej ogólną nazwę i może dotyczyć szerokiej gamy produktów lub usług. Ta pierwsza wymaga dokładniejszej wiedzy technicznej i innego podejścia do wyceny.

W skrócie można jednak powiedzieć, że oferta budowlana to oferta handlowa dla projektu budowlanego. 👷

Pozostałe elementy oferty budowlanej

Oprócz wymienionych w pierwszym akapicie elementów, oferta budowlana powinna zawierać także:

  • dane kontaktowe do firmy budowlanej, która wystawiła dokument,
  • dane kontaktowe do inwestora, który jest też potencjalnym klientem,
  • tytuł oferty, który dokładnie oddaje specyfikę danego projektu budowlanego,
  • dokładny cennik, z wyszczególnieniem kosztów dodatkowych, podatków, etc.,
  • ważność oferty, czyli podanie dokładnej daty, do której inwestor musi podjąć decyzję.

Dobrze, gdyby pojawił się też numer oferty, zastrzeżenia o dostępności produktu / możliwości zmiany cen, podpis i pieczątka osoby składającej dokument. 📝

Oferta budowlana — z jakich 4 części się składa?

Oferta budowlana, jak każda oferta handlowa, składa się z 4 głównych części. Za moment omówimy wszystkie z nich.

Uwaga: ogólny wzór oferty (razem ze zdjęciami) przedstawiliśmy już pod https://sccot.pl/blog/ofertowanie/oferta-handlowa-wzor/. Tym razem omówimy wszystkie części w odniesieniu do usług stricte budowlanych.

Strona tytułowa w ofercie budowlanej

Ofertę budowlaną dobrze zacząć od estetycznej i zwracającej uwagę strony tytułowej. Pomyśl o niej w ten sposób: dla klienta, który widzi Twoją firmę na oczy po raz pierwszy, będzie to coś w stylu wizytówki. A na jakiej podstawie ludzie oceniają książki? Wbrew powiedzeniu: po okładce! 📚

Zadbaj więc o:

  • dużą i kolorową grafikę, najlepiej pokazującą Twoje usługi budowlane,
  • chwytliwy tytuł i motto oferty budowlanej (np. “Żyj komfortowo! Budowa domu jednorodzinnego”),
  • krótki wstęp i przedstawienie się inwestorowi (np. “Szanowni Państwo! Mam przyjemność przedstawić…”).

Dobrze, gdyby w górnym rogu dokumentu pojawiło się też logo firmy (większe wrażenie profesjonalizmu), a na środku, dużymi literami — imię i nazwisko klienta (musi wiedzieć, że jest to oferta budowlana specjalnie dla niego).

Wiesz, dlaczego większość ofert budowlanych jest odrzucana? Nie ze względu na ich treść, a mało atrakcyjny wygląd. Inwestor może otrzymać dziesiątki, jeśli nie setki ofert, których nie będzie miał czasu przejrzeć. Dlatego musisz się wyróżnić! A uwierz nam — mało kto przykłada się do atrakcyjnej strony tytułowej. Bądź górą! ✨

Strona opisowa w ofercie budowlanej

Kolejna jest strona opisowa, w której to należy omówić wszystkie najważniejsze formalności. Przede wszystkim umieść tutaj dane potencjalnego klienta (imię i nazwisko, ulica, miasto) oraz dane siebie samego.

To też idealne miejsce na omówienie sposobu wykonania kalkulacji (szacunkowo, precyzyjnie, powykonawczo), udzielonej gwarancji oraz proponowanej formy rozliczenia. Nie może zabraknąć również:

  • daty wystawienia oferty razem z datą jej ważności,
  • danych kontaktowych do opiekuna klienta (jeśli jest inny, niż osoba składająca ofertę),
  • informacji o załącznikach dołączonych do oferty (np. dokumentacja techniczno-ruchowa urządzeń).

Innymi słowy: jeśli chcesz podkreślić jakąś ważną kwestię, to zrób to właśnie na stronie opisowej. Dzięki temu już na starcie rozwiejesz wszelkie wątpliwości inwestora, by później mógł on w pełni skupić się tylko na kalkulacjach i wycenie końcowej.

Strona kalkulacyjna w ofercie budowlanej

To najtrudniejszy moment w każdej ofercie budowlanej — a mianowicie kalkulacje. Nie ma jednej, uniwersalnej odpowiedzi na to, w jaki sposób najlepiej wyceniać swoje usługi. Jednak regularnie prowadzimy na ten temat bloga, gdzie omawiamy poszczególne branże i czynności. Zerknij, może znajdziesz tam swoją niszę!

Pierwszą i najważniejszą zasadą jest: nie podawaj tylko ceny końcowej, ale też składowe

Prosty przykład: czy zapłaciłbyś 500 złotych za zakupy w sklepie spożywczym? Odpowiedź: to zależy. Zależy, co kupujesz i czy cena poszczególnych produktów jest atrakcyjna. Stwierdzenie “500 złotych za zakupy w sklepie” nie informuje o niczym konkretnym.

Podobnie sprawa wygląda w przypadku branży budowlanej: czy zapłaciłbyś 50.000 złotych za remont mieszkania? Nie wiesz tego, i Twój klient też nie będzie wiedział. 🤷

Taka wycena będzie prezentowała się zupełnie inaczej, jeśli rozbijesz ją przykładowo na:

  • demontaż starego wyposażenia, podłóg i ścianek działowych (5.000 złotych),
  • instalację nowych systemów elektrycznych i wodno-kanalizacyjnych (15.000 złotych),
  • malowanie, tapetowanie, montaż paneli ściennych i gładzenie ścian (10.000 złotych),
  • montaż nowych drzwi i okien w sypialni, pokoju gościnnym i łazience (13.000 złotych),
  • ostatnie prace wykończeniowe, montaż listew przypodłogowych, oświetlenie (7.000 złotych).

Prawda, że mówi to znacznie więcej niż sama kwota końcowa o wysokości 50.000 złotych? Dzięki cenom składowym klient będzie wiedział, ile i za co płaci — a taka transparentność zwiększa szansę na wygranie projektu. 💲

Na stronie kalkulacyjnej nie powinieneś jednak skupiać się tylko i wyłącznie na pieniądzach. Ale temat odpowiedniego storytellingu omówiliśmy w tym artykule https://sccot.pl/blog/ofertowanie/oferta-handlowa-wzor/, do którego ponownie Cię zapraszamy.

Strona z podsumowaniem w ofercie budowlanej

Teraz wystarczy tylko zebrać wszystkie informacje w jedno miejsce. W ofercie budowlanej omawiane jest mnóstwo formalności, tak więc nie ma szans, aby inwestor spamiętał je wszystkie. Wtedy z pomocą przybędzie mu strona z podsumowaniem, a Ty zostaniesz doceniony za ułatwianie życia.

Najważniejsze informacje i wycenę wrzuć w czytelną tabelkę, a pod spodem umieść klauzulę RODO (dla czystej formalności i spełnienia wymogów prawnych). To tyle — oferta budowlana gotowa! 👏

Jak stworzyć ofertę budowlaną w programie SCCOT

Ofertę budowlaną za darmo wygenerujesz w naszej aplikacji SCCOT. Jeśli myślisz o przyspieszeniu ofertowania w swojej firmie i chcesz zautomatyzować też inne procesy — to naciśnij tutaj lub w odnośnik pod artykułem.

Otrzymasz ofertę, która wygląda estetycznie i zachęca do przewrócenia kartki, a dzięki szablonowi na pewno nie zapomnisz o żadnym ważnym elemencie. Na dodatek całość trwa zaledwie kilka minut. Dołącz do nas już teraz! ✅

Oferta budowlana — słowem podsumowania

Jak widzisz — różnic między ofertą budowlaną a ofertą handlową nie jest wiele, choć są one istotne. Całość bowiem sprowadza się nie tylko do branżowego nazewnictwa, ale też podejścia do ofertowania.

Potrzebujesz pomocy przy tworzeniu skutecznych ofert? Nasz opiekun klienta chętnie Ci pomoże! Skontaktuj się z nami — i do zobaczenia!

Pozdrawiamy, zespół SCCOT!

Załóż darmowe konto!

Załóż darmowe konto!

Bez podawania karty kredytowej, bez wypełniania przepastnych formularzy. Kliknij i zarejestuj swoje konto już teraz!

  • minimum nudnych formalności
  • zyskaj natychmiastowy dostęp!
rozpocznij

Twórz profesjonalne oferty

zupełnie za darmo

Skorzystaj z darmowej wersji SCCOT w której:

  • Sworzysz profesjonalne oferty na swoje usługi
  • Obliczysz zysk z wykorzystanych materiałów
  • Zbadasz zysk z bieżących inwestycji
  • Zbudujesz bazę swoich kientów
Załóż konto