Skorzystaj z programu do ofertowania 

zupełnie za darmo

Inflacja to słowo, które spędza sen z powiek wielu polskich przedsiębiorców. Długotrwały spadek wartości pieniądza może negatywnie odbić się na Twojej firmie, a w konsekwencji doprowadzić nawet do jej bankructwa. W jaki sposób uchronić swoich klientów przed wysokimi cenami? Na to niestety nie ma złotego środka. Możesz jednak zastosować kilka sztuczek, które pomogą Ci w utrzymaniu stałego poziomu cen.

Ile wyniosła inflacja w lutym 2023 roku?

Wybraliśmy miesiąc luty, ponieważ to właśnie wtedy inflacja w Polsce osiągnęła niechlubny rekord 18,4%. Warto zaznaczyć, że jest to oficjalna liczba podawana przez GUS. A jak to wyglądało w ubiegłym miesiącu, marcu 2023? Na szczęście wyniosła ona “tylko” 16,2%. Oczywiście nie ma tutaj mowy o żadnej tendencji spadkowej, bowiem wielu analityków utwierdza się w przekonaniu, że prawdziwy szczyt inflacyjny jest dopiero przed nami.

I rzeczywiście – patrząc na statystyki, przyszłość wcale nie kreuje się kolorowo. Jako przedsiębiorca musisz mieć na uwadze, że spadek punktów % inflacji nie oznacza, że ceny spadają. One nadal rosną, tylko nieco wolniej. W Twojej głowie może więc rodzić się pytanie: jak uchronić swoją firmę i klientów przed ciągłym spadkiem wartości pieniądza?

Dostosuj ceny produktów / usług do inflacji

Sprawa wydaje się być prosta: skoro inflacja wynosi, załóżmy, 16%, to właśnie o taką wartość należy podnieść swoje ceny w skali roku. Jest to najprostsza taktyka, ale też szalenie nieoptymalna. Dlaczego? Ogólna inflacja to tylko średnia. Zupełnie inaczej mogą kreować się ceny np. żywności, a jeszcze inaczej materiałów budowlanych czy paliwa. Taki sposób indeksacji cen stosuje się chociażby w przypadku wypłacania emerytur, jednak nie jest do dobre rozwiązanie dla przedsiębiorców.

Gdybyś chciał dokładnie monitorować wzrost inflacji w danej branży, to musiałbyś przez cały czas siedzieć z nosem w książkach… a raczej rachunkach i statystykach. Innymi słowy – to nieefektywne (i prawdopodobnie niemożliwe do dokładnego obliczenia). W praktyce najbardziej opłaca się nie zwracać uwagi na statystyki dotyczące inflacji, a zamiast tego skupić się na odczuwalnych kosztach prowadzenia firmy i życia osobistego.

Przykład z wykorzystaniem kosztorysu

Załóżmy, że prowadzisz warsztat wulkanizacyjny.

Do tej pory sprzedawałeś opony letnie za kwotę 300zł szt. + oferowałeś ich wymianę za 100zł. Komplet opon wraz z ich założeniem kosztował więc 1300zł.

Zauważyłeś jednak, że Twój dostawca opon podniósł cenę hurtową o 10%. Abyś nie wyszedł na tym stratnie, ty również powinieneś podnieść ich cenę o 1/10. Jednak dotyczy to tylko kosztu samych opon, a nie usługi ich wymiany. W przeciwnym wypadku Twoi klienci mogą odejść do tańszej konkurencji.

Podobną zasadę powinieneś zastosować do każdego aspektu Twojej pracy: zatrudnienie pracowników, amortyzacja narzędzi, koszty prowadzenia firmy? To nie są stałe ceny i potrafią się zmienić nawet o kilkanaście % w skali kilku miesięcy. Właśnie dlatego potrzebujesz profesjonalnych wyliczeń, a nie jedynie wiedzy o ogólnym poziomie inflacji.

To tylko banalny przykład, który wymyśliliśmy, aby pomóc Ci w zobrazowaniu całej sytuacji. O kosztorysach ofertowych znacznie szerzej rozpisaliśmy się w tym artykule: Kosztorys ofertowy. Dlaczego powinieneś liczyć każdą wydawaną złotówkę?.

Sposoby na ochronę firmy i klientów przed inflacją

Czy przed inflacją można się zabezpieczyć? Tak. Jest to trudne, ale nie niemożliwe. Poniżej przeczytasz o 3 sposobach, jak możesz “zamrozić” część swoich kosztów.

1. Podpisuj długoterminowe umowy. Zamawiasz hurtowo dany towar? Postaraj się wynegocjować stałą cenę z dostawcą. Bez względu na to, o ile (i czy w ogóle) wzrośnie inflacja. Koniecznie zwróć uwagę, czy dotychczas zawarte umowy nie posiadają przypadkiem zapisu o dostosowaniu cen do inflacji. Pamiętaj, że takie rozwiązanie może być mieczem obosiecznym. Gdy podpiszesz umowę, będziesz musiał płacić za zamówiony towar bez względu na to, czy masz na niego popyt, czy też nie. Pozwoli Ci to jednak na chwilowe zamrożenie kosztów.

2. Nie trzymaj gotówki, inwestuj. Kiedy wartość pieniądza spada, ceny niektórych aktyw i surowców wzrastają. Mówi się, że najpewniejszym aktywem są nieruchomości, a surowcem – złoto. Osobiście podchodzimy do takich stwierdzeń ze sporym dystansem, bo “pewna inwestycja” po prostu nie istnieje. Jednak jeśli posiadasz odłożoną sporą sumę pieniędzy, to za rok ich wartość może spaść nawet o 1/5. Z tego powodu warto przynajmniej powierzchownie zorientować się, czy nie możesz w coś zainwestować. Może to być szkolenie dla pracowników albo wprowadzenie do sprzedaży nowego produktu. Na nieruchomościach, złocie i słynnej fotowoltaice inwestycje się nie kończą.

3. Monitoruj działania konkurencji. Koszty rosną, a Ty nie chcesz narazić się na dziury w budżecie firmowym? Rozejrzyj się dookoła, nie tylko Ty masz podobny problem. Regularnie sprawdzaj, jakie zmiany wprowadza w swoich cennikach konkurencja. Być może oni już dawno podnieśli swoje ceny, a tylko Ty masz przed tym obawy? Jeśli natomiast ceny konkurencji stoją w miejscu, a Ty ledwo wiążesz koniec z końcem – spróbuj podpatrzeć ich strategie. Być może inwestują w marketing i mają więcej klientów? A może zamontowali na swoim dachu panele fotowoltaiczne i mają niższe rachunki za media? Sposobów na oszczędzanie jest mnóstwo, a najłatwiejszą metodą jest sprawdzenie strategii konkurencji.

Najważniejsza jest obserwacja rynku i monitorowanie swoich kosztów. Im lepiej będziesz to robił, tym skuteczniejsze oferty handlowe przygotujesz dla swoich klientów. Ale o ofertach handlowych szerzej opowiedzieliśmy już w tym artykule: Jak napisać ofertę handlową? Tych błędów nie możesz popełnić.

Przedsiębiorco, dlaczego warto walczyć z inflacją?

W teorii to tylko spadek wartości pieniądza, ale w rzeczywistości – wiele szkód dla firmy.

Podniesienie cen według wskaźnika inflacji wcale nie oznacza, że klienci nadal będą korzystać z Twoich usług. Dochodzi bowiem do coraz większego spadku siły nabywczej konsumentów, co stanowczo utrudnia sprzedaż. 

W takim razie może nie reagować na inflację: obniżyć komfort swojego życia, ale za to utrzymać przy sobie klientów? To też niestety nie zadziała. Jeśli nie podniesiesz cen, to mogą “zjeść” Cię koszty zamawianych surowców, paliw, energii i wynagrodzeń pracowników.

Jak więc reagować? Ceny należy podnosić, ale stopniowo i w miarę symbolicznie. Pierwszym dobrym krokiem, aby zrobić to optymalnie, będzie przygotowanie dokładnego kosztorysu ofertowego.

Jako zespół SCCOT stworzyliśmy specjalną aplikację dla przedsiębiorców, która pomaga w sporządzaniu ofert, zarządzaniu zleceniami, a także obliczaniu rentowności. Możesz przetestować ją za darmo klikając tutaj. Odpowiednio operuj swoimi środkami, a inflacja będzie Ci niestraszna.

Sprawdź też nasze pozostałe poradniki:

Jak ustalić cenę produktu? 3 popularne strategie cenowe

Klient B2B – czyli jaki? O relacji “biznes dla biznesu”

Jak negocjować cenę z klientem – i nie stracić przy tym pieniędzy?

Załóż darmowe konto!

Załóż darmowe konto!

Bez podawania karty kredytowej, bez wypełniania przepastnych formularzy. Kliknij i zarejestuj swoje konto już teraz!

  • minimum nudnych formalności
  • zyskaj natychmiastowy dostęp!
rozpocznij

Twórz profesjonalne oferty

zupełnie za darmo

Skorzystaj z darmowej wersji SCCOT w której:

  • Sworzysz profesjonalne oferty na swoje usługi
  • Obliczysz zysk z wykorzystanych materiałów
  • Zbadasz zysk z bieżących inwestycji
  • Zbudujesz bazę swoich kientów
Załóż konto